لوگو
با مجوز وزارت علوم
تنها نماینده IGEC در ایران
Search
Close this search box.
Search

سیستم آموزشی آمریکا

سیستم آموزشی آمریکا

سیستم آموزشی آمریکا: تحصیل در آمریکا امروزه به آرزوی بسیاری از جوانان در کشور ما و بسیاری از کشور های جهان تبدیل شده است. بسیاری از افراد علاقه دارند تا در قدرتمند ترین و بهترین کشور دنیا زندگی کنند و تحصیلات خود را در دانشگاه های مختلف این کشور که در لیست بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند بگذرانند. اگر شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر قصد اعزام دانشجو به آمریکا را دارید و دوست دارید که تحصیلات خود را در این کشور ادامه دهید، بهتر است که سیستم آموزشی این کشور را به خوبی بشناسید و با نمره بندی ها، آزمون های مختلف، سیستم آموزشی و مدارک دانشگاهی این کشور را به خوبی بشناسید. در ادامه این مطلب در وب سایت موسسه اعزام دانشجو راد تلاش داریم تا همه این اطلاعات را به شما بدهیم.

سیستم آموزشی آمریکا

ساختار نظام آموزشی آمریکا

دبستان

قبل از کالج، دانش آموزان آمریکایی در مجموع 12 سال در مدارس ابتدایی و راهنمایی تحصیل می کنند. این سطح از کلاس اول (1st Grade) تا کلاس دوازدهم (12th Grade) نامیده می شود. در ایالات متحده، کودکان در سن شش سالگی وارد دبستان می شوند که اغلب به عنوان مدرسه ابتدایی (Primary School) شناخته می شود. آنها قبل از رفتن به دبیرستان پنج یا شش سال به مدرسه می روند.

راهنمایی و دبیرستان

بعد از دبستان دانش آموزان وارد در مرحله آموزش متوسطه می شوند. آموزش اول مدرسه راهنمایی یا مدرسه میانی (Middle School) و دومی دبیرستان (High School) است. در پایان دوره متوسطه دیپلم اعطا می شود و دانش آموزان ایالات متحده می توانند پس از اتمام دبیرستان (پایه 12) به کالج بروند.

کالج و دانشگاه

پس از پایان دوران دبیرستان و رسیدن به 18 سالگی فرزندان آمریکایی سه نوع انتخاب دارند: رفتن به ارتش، گشتن به دنبال کار یا ادامه تحصیل در رتبه تحصیلات عالیه. جوانان می توانند با انتخاب کردن مورد آخر و قبول شدن در دانشگاه های مختلف در سراسر آمریکا تحصیلات خودشان را در سطح بالاتر ادامه دهند تا بتوانند شغل های بهتری در آینده داشته باشند و آینده خود را تضمین کنند.

نمره بندی در سیستم آموزشی آمریکا
نمره بندی در سیستم آموزشی آمریکا

سیستم نمره دهی در آمریکا

مانند دانشجویان ایالات متحده، ریز نمرات باید بخشی از درخواست کالج یا دانشگاه دانشجویان بین المللی باشد. کارنامه یک کپی از سوابق تحصیلی شما است. در ایالات متحده، این شامل نمره و معدل نمره (GPA) است که پیشرفت تحصیلی را اندازه گیری می کند. دروس معمولاً با استفاده از درصدها نمره بندی می شوند اما معمولا نمره ها در دروس مختلف مخصوصا در زمان دبیرستان با حروف نشان داده می شوند.

سیستم نمره دهی و معدل ایالات متحده می تواند گیج کننده باشد، به خصوص برای دانشجویان بین المللی. تفسیر رتبه بندی ها متفاوت است؛ به عنوان مثال، دو دانش آموز از مدارس مختلف برای یک کالج درخواست می دهند. اگرچه هر دو دارای معدل 3.5 بودند، یک دانش آموز در دبیرستان متوسط و دیگری در مدرسه ای معتبر و چالش برانگیز تحصیل کرد. ممکن است کالج ها معدل را متفاوت تفسیر کنند زیرا استانداردهای دو مدرسه بسیار متفاوت است. در جدول پایین می توانید مقدار نمره و حرف مربوط به نمرات مختلف را مشاهده کنید.

حرف نمره (درصد)
A+ 97
A 93
A- 90
B+ 87
B 83
B- 80
C+ 77
C 73
C- 70
D+ 67
D 63
D- 60
E – f 0 (مردود)

 

آزمونهای اصلی برای ادامه تحصیل در آمریکا

SAT

این آزمون به دونوع است : SAT Reasoning و SAT Subject. آزمون SAT Reasoning یک آزمون استدلالی است و توانایی های تفکر انتقادی، حل مسئله و قابلیت های ارتباطی سنجیده می شود. در واقع این آزمون نشان می دهد دانش آموز آنچه در مدرسه و بیرون از آن آموخته را چگونه به کار می گیرد. این آزمون توسط College Board منتشر می شود. آزمون SAT Subject یک آزمون موضوعی است که توانایی های دانشجو را در یک زمینه ی خاص می سنجد و در واقع کالج یا دانشگاه میزان آمادگی دانشجو را دریک زمینه خاص محک می زند.

ACT

این آزمون چند گزینه ای و در مورد زبان انگلیسی، ریاضی، خواندن و علوم است. البته یک بخش نوشتاری هم دارد که توانایی در نوشتن یک مقاله را می سنجد.

TOEFL

آزمون تافل توانایی در زبان انگلیسی را از طریق چهار مهارت : گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن اندازه می گیرد. برای شرکت در این آزمون باید از طریق سایت ETS اقدام به ثبت نام نمود.

GRE

این آزمون نیز توسط ETS برگزار می شود و دو نوع است : GRE General و GRE Subject. آزمون GRE مهارت های زبانی، استدلال کمی، تفکر انتقادی و نوشتار تحلیلی را می سنجد و برای مقطع کارشناسی ارشد در بسیاری از دانشگاه ها به آن احتیاج است.

GMAT

این آزمون برای مقطع کارشناسی ارشد مدیریت در دانشگاه ها مورد احتیاج است و توان دانشجویان را در ریاضی، درک لغات، و نوشتار تحلیلی می سنجد. آزمون مورد نظر توسط Pearson Vue طراحی و اجرا می شود.

LSAT

برای پذیرش در رشته حقوق این آزمون استاندارد شده که مهارت های خواندن، درک متون پیچیده و توانایی استنتاج منطقی را ارزیابی می کند الزامی است. این آزمون چهار بار در سال در جاهای مختلف برگزار می شود.

MCAT

آزمون پذیرش کالج پزشکی است که حتی بعضی از برنامه های تحصیلی تکمیلی و حرفه ای بهداشت نیز این آزمون را می خواهند.

انواع دانشگاه در آمریکا
انواع دانشگاه در آمریکا

انواع دانشگاه در آمریکا

1. دانشگاه دولتی (State College or University)

دانشگاه های دولتی توسط دولت های ایالتی یا محلی پشتیبانی و اداره می شوند. هر یک از 50 ایالت ایالات متحده حداقل یک یا چندین دانشگاه دولتی دارند. بسیاری از این دانشگاه های دولتی بر اساس یک ایالت نامگذاری شده اند یا کلمه “ایالت” را در نام خود دارند. (مانند دانشگاه ایالتی واشنگتن و دانشگاه میشیگان)

2: دانشگاه ها یا کالج های شخصی (Private College or University)

این مدارس به صورت خصوصی و تحت نظارت یکی از شاخه های دولت اداره می شوند. شهریه ها معمولا در مدارس دولتی بالاتر است. به طور کلی، مدارس خصوصی در ایالات متحده کوچکتر از مدارس دولتی هستند. مدارس دینی نیز در دسته مدارس خصوصی هستند. تقریباً همه این مدارس پذیرای دانش آموزان با هر عقیده و اعتقادی هستند. با این حال، درصدی از مدارس وجود دارند که ترجیح می‌دهند دانش‌آموزانی را بپذیرند که اعتقادات مشابهی با مدارسی که در آنها تأسیس شده‌اند داشته باشند.

3: کالج های اجتماعی (Community College)

کالج های اجتماعی کالج های دو ساله ای هستند که مدرک کاردانی (قابل انتقال) و معتبر را ارائه می دهند. مدارک تحصیلی انواع مختلفی دارند، اما مهم ترین تفاوت در قابل انتقال بودن مدرک است. به طور کلی دو سطح فارغ التحصیلی اولیه وجود دارد. یکی برای گذار به تحصیل و دیگری آماده سازی دانش آموزان برای ورود مستقیم به بازار کار. مدرک لیسانس معمولاً دانشیار هنر یا دانشیار علوم است. مدارک و گواهینامه های کاردانی علمی کاربردی قابل انتقال نمی باشد.

فارغ التحصیلان Community Collage ها اغلب برای تکمیل مدرک خود به یک موسسه چهار ساله منتقل می شوند. اعتبارات به دست آمده با حضور در کالج های محلی قابل انتقال است و به شما این امکان را می دهد که دوره کارشناسی خود را در دو سال دیگر تکمیل کنید. بسیاری از آنها ESL یا برنامه های فشرده انگلیسی برای آماده کردن دانش آموزان برای دوره های کالج دارند.

4: موسسات فناوری (Institute of Technology)

موسسه فناوری مدرسه ای است که حداقل چهار سال تحصیل در زمینه علم و فناوری ارائه می دهد. برخی برنامه های تحصیلات تکمیلی ارائه می دهند در حالی که برخی دیگر دوره های کوتاه مدت ارائه می دهند. مانند موسسه فناوری ماساچوست یا دانشگاه MIT که اکنون به عنوان بهترین دانشگاه در آمریکا شناخته می شود.

 

در این مقاله در سایت موسسه راهیان آبی دانش تلاش داشتیم تا شما را سیستم آموزشی و نظام آموزشی آمریکا، سیستم نمره دهی، انواع دانشگاه در آمریکا و آزمون های مهم برای تحصیل در آمریکا آشنا کنیم.

1 دیدگاه دربارهٔ «سیستم آموزشی آمریکا»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *