لوگو
با مجوز وزارت علوم
تنها نماینده IGEC در ایران
Search
Close this search box.
Search

ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا: اعزام دانشجو به آمریکا امروزه به یکی از مهم ترین اهداف جوانان کشور ما تبدیل شده است. بسیاری از پسران و دختران دانشجو علاقه دارند که تحصیلات خود را در یکی از پیشرفته ترین کشور های دنیا انجام دهند. اما یکی از مهم ترین موضوعات مهم برای اعزام دانشجو به آمریکا، اخذ ویزای تحصیلی و دانشجویی این کشور می باشد. ویزای دانشجویی آمریکا و اخذ آن شرایط خاصی دارد و شما باید برای آن نزدیک به 5 ماه زمان بگذارید. در این مقاله در موسسه اعزام دانشجو راد تلاش داریم تا شما را به طور کامل شرایط، هزینه ها، کار های مختلف مورد نیاز و زمان گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا آشنا کنیم.

اخذ ویزای دانشجویی آمریکا

برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا ابتدا باید از دانشگاه های مورد تایید در لیست (Department of Homeland Security (DHS پذیرش گرفت. دانشجو با دریافت پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های آمریکا یک مهلت مشخص برای قبول پذیرش و پرداخت مبلغ مشخص شده به عنوان پیش پرداخت شهریه دانشگاه دارد. دانشگاه پس از دریافت فرم قبول پذیرش Acceptance of offer دانشجو و پیش پرداخت شهریه فرم I20 را صادر می کند. در این مرحله می توان برای ویزای دانشجویی آمریکا اقدام کرد:

  1. پر کردن فرم (Student and Exchange Visitor Information System (SEVIS به صورت آنلاین و پرداخت 350 دلار
  2. این هزینه فقط برای دانشجو لازم است. یعنی اگر دانشجو متاهل باشد نیازی نیست برای همسرش این هزینه را بدهد ولی باید فرم را برایش پر کند . درواقع با این کار متقاضی در
  3. (Student and Exchange Visitor Information System (SEVIS ثبت نام می شود. این سیستم مربوط به چک امینتی توسط home land security است.
  4. بعد از پرداخت این هزینه می توان برای تعیین وقت مصاحبه جهت اخذ ویزای دانشجویی آمریکا اقدام کرد که معمولا ایرانیان تمایل دارند از سفارت آمریکا در آنکارا ، کنسولگری آمریکا در دبی و یا سفارت آمریکا در ایروان وقت بگیرند.
  5. پر کردن فرم DS160 به صورت آنلاین و پرداخت 160 دلار به عنوان visa application fee که نهایت یک کد پیگیری همراه با تاریخ روز مصاحبه داده خواهد شد.

چگونه برای ویزای دانشجویی آمریکا اقدام کنیم؟

همانطور که گفته شد بسیاری از افراد علاقه به تحصیل در آمریکا دارند و تلاش می کنند و در پایه ها و سطوح مختلف دانشگاهی برای اخذ ویزای دانشجویی آمریکا تلاش می کنند تا بتوانند تحصیلات خود را در یکی از بهترین و پیشرفته ترین کشور های دنیا ادامه دهند. مهم ترین موضوعی که برای ویزای تحصیلی برای کشور آمریکا نیاز دارید، پذیرفته شدن در یکی از موسسات مورد SEVP می باشد.

پس از درخواست دادن به این موسسات و پذیرفته شدن در آنها، برای شما تصمیم گرفته می شود که شما به کدام نوع از ویزای تحصیلی نیاز دارید. پس از آن نیز باید فرم های مختلفی را پر کنید و برای مصاحبه خودتان آماده شوید.

ویزای تحصیلی آمریکا چقدر طول میکشه؟

اقدام برای ویزای دانشجویی آمریکا و تحصیل در آمریکا به این کشور می تواند کار بسیار زمان بری باشد. معمولا این پروسه بین 120 تا 150 روز (4 تا 5 ماه) طول می کشد و شما بهتر است که 5 تا 6 ماه قبل از شروع ترم تحصیلی مورد نظرتان در کشور آمریکا برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنید تا بتوانید سر موقع مناسب ویزا را دریافت کنید و تحصیلات خودتان را با خیالی راحت در آمریکا شروع کنید.

هزینه های اخذ ویزای دانشجویی آمریکا

از دسته مهم ترین موضوعاتی که برای بسیاری از مردم در زمان هر کاری اهمیت دارد، هزینه هایی است که باید بکنند. گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا و تحصیل در آمریکا نیز هزینه های خاصی دارد که باید برای اقدام برای اخذ ویزا و اعزام دانشجو به این کشور برای آن آماده باشید.

هزینه شما برای اخذ ویزای تحصیلی به چهار بخش تقسیم می شود. بخش اول هزینه اپلای و پذیرش شما می باشد که هزینه ثابتی نیست و مدام دچار تغییر می شود. اما شما باید این هزینه را به صورت آنلاین برای موسسات SEVP ارسال کنید. دومین هزینه شما هزینه خود ویزایی است که میگیرید که بسته به ویزا هزینه شما نیز کم و زیاد می شود. اگر شما بخواهید ویزای M1 یا F1 را تهیه کنید باید 350 دلار هزینه کنید و در صورت گرفتن ویزای J1 باید 220 دلار هزینه کنید.

هزینه سوم شما نیز هزینه ترجمه شدن مدارک شماست که باید به زبان انگلیسی و مخصوص ویزای دانشجویی آمریکا ترجمه شود که هزینه متغیری دارد. هزینه آخری که باید بدهید نیز 160 دلار هزینه برای صدور ویزای تحصیلی شما می باشد. هزینه های تحصیل و زندگی در آمریکا نیز هزینه های بسیار مهمی است که باید به آن دقت داشته باشید و می توانید برای اطلاعات بیشتر در این باره به مقاله “هزینه تحصیل در آمریکا” مراجعه کنید.

هزینه های ویزای تحصیلی آمریکا
هزینه های ویزای دانشجویی آمریکا

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی آمریکا چقدر است؟

ممکن است برای بسیاری از افراد سوال باشد که تمکن مالی چیست؟ تمکن مالی به معنی این است که شما بتوانید هزینه های خود را پرداخت کنید. تمکن مالی ویزای تحصیلی آمریکا نیز بیشتر به این موضوع مربوط می شود که شما آیا می توانید هزینه های خود را در زمان تحصیل در آمریکا بپردازید یا نه؟

هزینه های شما بسته به دانشگاهی که می روید، شهری که زندگی می کنید و … می تواند متغیر باشد و شما باید بتوانید از عهده آن بر بیایید. معمولا مقدار این هزینه برای شما در I20 قرار می گیرد و شما می توانید آن را ببینید. شما برای این هزینه ها می توانید از روش های مختلف برای پرداخت استفاده کنید:

  • حمایت مالی والدین و پول فرستادن آنها برای شما
  • حمایت اقوام مختلف خونی شما مثل پدربزرگ، مادربزرگ، عمه، عمو، خاله و دایی
  • ترکیبی از هر دو گزینه بالا

ویزای تحصیلی برای دانشجویان ایرانی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید به آن دقت داشته باشید این است که شما در زمان اخذ ویزای دانشجویی آمریکا به عنوان یک ایرانی برای این ویزا اقدام می کنید. در حال حاضر بیشتر ویزا های تحصیلی F1 به دانشجویان ایرانی داده می شود که در واقع به عنوان راحت ترین راه برای سفر تحصیلی به آمریکا شناخته می شود.

ویزای های تحصیلی آمریکا به سه دسته ویزا های F1، M1 و J1 مربوط می شود. ویزا های F1 برای تحصیل در دانشگاه، کالج، دبیرستان و انواع موسسات آموزشی و تحصیلی در کشور آمریکا می باشد. ویزای M1 مربوط به تحصیل در موسسات فنی و حرفه ای و سایر موسسات غیر آکادمیک می شود و ویزا های J1 نیز مربوط به استفاده از فرصت های مطالعاتی می شوند.

ویزای همسران دانشجویان بین المللی
ویزای همسران دانشجویان بین المللی

ویزا برای همسران دانشجویان

بسیاری از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشور آمریکا را دارند، متاهل می باشند و قصد ندارند که در زمان تحصیل از همسر خود دور باشند. خوشبختانه طبق مقررات دولت ایالات متحده آمریکا، همسران افرادی که ویزای تحصیلی برای ادامه تحصیل در آمریکا را دارند، می توانند با اخذ ویزای وابسته (F2، J2 یا H4) به همراه همسر خود به کشور آمریکا رفته و در آنجا در کنار همسر خود زندگی کنند.

مدرک زبان مورد نیاز برای ویزای دانشجویی آمریکا

همانطور که احتمالا می دانید، شما برای اینکه کار اخذ ویزای تحصیلی خود به آمریکا را راحت تر کنید باید یک مدرک زبان نیز داشته باشید تا بتوانید به راحتی اعزام خود را به آمریکا آسان تر کنید. شما باید سطح مهارت مناسبی از زبان انگلیسی داشته باشید تا بتوانید راحت تر در آمریکا زندگی و تحصیل کنید.

مهم ترین مدارک زبانی که می توانید برای سفر تحصیلی به آمریکا بگیرید، مدارک تافل (TOEFL)، آیلتس (IELTS) و مدرک زبان کمبریج (CAE) می باشد. برای مثال شما بهتر است که حداقل نمره 6.5 یا 7 را در آزمون آیلتس دریافت کنید تا بتوانید ویزای دانشجویی آمریکا را بگیرید.

ویزای دانشجویی آمریکا بدون مدرک زبان

اما بسیاری از افراد معتقدند که آماده شدن برای آزمون آیلتس و گرفتن نمره خوب در این آزمون می تواند زمان و انرژی بسیار زیادی بگیرد. برای همین به دنبال گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا بدون مدرک زبان می باشند.

برای این عزیزان نیز راهی برای گرفتن ویزای تحصیلی وجود دارد. برخی از دانشگاه های آمریکا هستند که به نمرات بالای آیلتس نیازی ندارند. این دانشگاه ها برای دانشجویان بین المللی و غیر انگلیسی زبان برنامه فشرده زبان انگلیسی (IELP) را ایجاد کرده اند تا این دانشجویان را به خوبی با مهارت های ضروری و مورد نیاز برای زبان انگلیسی و زندگی و تحصیل در آمریکا آشنا کنند.

مصاحبه ویزای دانشجویی آمریکا
مصاحبه ویزای دانشجویی آمریکا

مصاحبه ویزای تحصیلی آمریکا

مصاحبه ویزای دانشجویی آمریکا یکی از مهم ترین کار هایی است شما باید برای گرفتن ویزای دانشجویی آمریکا و تحصیل در آمریکا انجام دهید. شما باید برای نهایی کردن کار ویزای تحصیلی خود باید به سفارت ایالات متحده آمریکا در کشور های همسایه مان و مصاحبه ویزای تحصیلی را انجام دهید. در این مصاحبه از شما سوال هایی پرسیده خواهد شد که در صورت قبول شدن در مصاحبه ویزای شما تایید خواهد شد.

برای مصاحبه ویزای تحصیلی باید به چندین مورد بسیار مهم دقت کنید. نکته اول این است که در صورت کامل نبودن مدارک شما اصلا مصاحبه ای صورت نخواهد گرفت پس تمامی مدارک مورد نیاز خود را باید همراه خود داشته باشید. پس از انگشت نگاری در آنجا شما وارد اتاقی می شوید که یک مصاحبه کننده در سمت دیگری از یک پنجره ضد گلوله از شما صحبت می کند و باید مدارک خود را از طریق یک شکاف به او بدهید.

نکته دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که برای آزمون کاملا آماده باشید. بهتر است که تمام سوال و جواب ها را بررسی و مرور کنید و با پوشش مناسب و وقت شناسی به مصاحبه بروید و به صحبت های مقامات کنسولگری نیز به طور کامل گوش دهید. برای توضیحات بیشتر درباره مصاحبه ویزای تحصیلی و مدارک مورد نیاز برای این مصاحبه می توانید به مقاله “مصاحبه ویزای تحصیلی آمریکا” مراجعه کنید و اطلاعات خود را کامل تر کنید.

در این مقاله در وب سایت موسسه اعزام دانشجو راهیان آبی دانش تلاش داشتیم تا شما را به طور کامل با موضوعات مختلف مربوط به ویزای تحصیلی آمریکا آشنا کنیم تا شما بتوانید به راحتی برای اخذ آن اقدام کنید و سفر راحت تری به آمریکا داشته باشید.

1 دیدگاه دربارهٔ «ویزای تحصیلی آمریکا»

  1. اون قسمت مصاحبه خیلی کمکم کرد. نمیدونستم چطور باید برای ویزا مصاحبه داد. مقاله ای برای توضیح کاملش ندارید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *