لوگو
با مجوز وزارت علوم
تنها نماینده IGEC در ایران
Search
Close this search box.
Search

معرفیIELTS و  TOEFL

معرفیIELTS و  TOEFLو بیان تفاوت‌های آن‌ها

آیلتس که از واژگان انگلیسی International English Language Testing Service مخفف شده است به معنی سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است و در حال حاضر یکی از معتبرترین آزمون‌های سنجش زبان انگلیسی در سرتاسر جهان  می‌باشد. برگزارکننده اصلی آزمون آیلتس کشور انگلیس بوده و امتیاز آن از 0 تا 9 می‌باشد.

تافل نیز برگرفته از واژگان Test of English as a Foreign Language بوده که به معنی آزمون انگلیسی به‌عنوان زبان بیگانه است. این آزمون درواقع آزمونی آمریکایی است که برای سنجش میزان توانایی افراد در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی به کار می‌رود.

اگر شما ازجمله افرادی هستید که می‌خواهید برای ادامه تحصیل به  خارج از کشور سفر کنید، یکی از این دو مدرک را لازم دارید. چنانچه مقصد نهایی شما برای تحصیل در کانادا، انگلیس و استرالیا است، توصیه ما به شما این است که مدرک آیلتس داشته باشید و اگر قصد ادامه تحصیل در امریکا را دارید نیاز به مدرک تافل می‌باشد..  در سایر کشورها نیز هر دو مدرک موردقبول هستند. در مورد تحصیل در استرالیا در موارد خاص شما می توانید از آزمون PTE استفاده کنید.

هر دو مدرک آیلتس و تافل در  بیش از 90 درصد دانشگاه‌های دنیا معتبرند.  چنانچه شما جزء ان دسته از افرادی هستید که در  داخل کشور تحصیلات تکمیلی خود را انجام می‌دهید بهتر است که  از آزمون‌های داخلی که هم  ساده‌تر و هم  ارزان‌تر هستند استفاده کنید.

درنهایت قبل از انتخاب آزمون، شرایط پذیرش دانشگاه مقصد خود را به‌طور کامل مطالعه کنید تا مطمئن شوید کدام مدرک موردپذیرش دانشگاه است.

مقایسه دو آزمون آیلتس و تافل در بخش‌های مختلف

بخش‌های موردسنجش

هر دو آزمون،  در سنجش 4 مهارت listening، speaking، writing و reading با یکدیگر مشترک هستند. البته نحوه این سنجش متفاوت است که در ادامه در مورد آن توضیح داده می‌شود. موضوع آزمون تافل دانشگاهی بوده اما آزمون آیلتس  شامل دو نوع سؤال دانشگاهی و عمومی می‌شود.

زمان

زمان آزمون آیلتس حدود 2 ساعت و 45 دقیقه و زمان آزمون تافل حدود 4 ساعت می‌باشد

هزینه

هزینه آزمون آیلتس 200 دلار و تافل 210 دلار می‌باشد

امتیازبندی

همان‌طور که در بالا ذکر شد امتیاز آیلتس از 0 تا 9 بوده، این در حالی است که آزمون تافل از 0 تا 120 می‌باشد

فرق بین آیلتس دانشگاهی و جنرال در چیست؟

بسیاری از دانشگاه‌ها تنها آیلتس دانشگاهی را به رسمیت  می‌شناسند، این در حالی است که اگر هدف شما صرفاً پیدا کردن شغل یا گرفتن ویزا است، آیلتس عمومی گزینه بهتری برای شماست.

شاید مهم‌ترین تفاوت این دو، در بخش خواندن و نوشتن است. سؤالات بخش خواندن  آیلتس دانشگاهی موضوعاتی علمی اما سؤالات آیلتس عمومی بیشتر موضوعات  روزمره هستند.

سؤال اول نوشتاری آیلتس دانشگاهی هم  به‌صورت تحلیل و آنالیز نمودار و جدول  است اما سؤال بخش نوشتاری آیلتس عمومی یک موضوع کاملاً معمولی و عادی است. بنابراین آیلتس عمومی بسیار ساده‌تر از نمونه دانشگاهی آن  است.

 

 

انواع تافل

آزمون تافل به دو نوع کاغذی TOEFL PBT و اینترنتی TOEFL iBT  برگزار می‌شود. در چند سال اخیر ایران فقط نسخه اینترنتی  تافل (iBT) را برگزار می‌کند دیگر خبری از  تافل کاغذی  (PBT) نیست. امتیاز آزمون تافل کاغذی از  310 تا 677 بوده و آزمون اینترنتی به دلایل زیر سخت‌تر از نسخه کاغذی آن می‌باشد:

  • reading بسیار بلندتر از نسخه کاغذی  (اینترنتی حدود 700 کلمه و کاغذی حدود 300 کلمه)
  • در نسخه کاغذی  مهارت speaking و integrated وجود نداشت.
  • مدت‌زمان برگزاری آزمون اینترنتی تافل 1 ساعت بیشتر از نسخه کاغذی آن است.

در حال حاضر در بیشتر کشورهای دنیا فقط آزمون اینترنتی تافل برگزار می‌شود و تافل کاغذی فقط در کشورهایی با زیرساخت ضعیف اینترنت در حال برگزاری است.

تاریخ و دفعات برگزاری آزمون

آزمون‌های تافل و آیلتس هر دو در ایران برگزار می‌شوند با این تفاوت که تعداد دفعات برگزاری آزمون تافل بیشتر بوده و تقریباً هر دو هفته یک‌بار برگزار می‌شود. برای اطمینان از برگزاری آزمون در شهری می‌توانید به سایت‌های ets یا ielts  سر زده و از برگزاری این آزمون در شهر خود اطلاع کسب کنید.

به‌طورکلی در سرتاسر دنیا حدود 4500 مرکز به برگزاری آزمون تافل مشغول بوده  و 900 مرکز نیز آزمون آیلتس برگزار می‌کنند.

تاریخ اعتبار مدرک

تاریخ انقضا هر دو مدرک آیلتس و تافل  2سال است. پس تنها در صورتی در این آزمون‌ها شرکت کنید که در 2 سال آینده نیاز به ارائه این مدارک به دستگاه‌های مربوطه داشته باشید.

در دو سؤال آخر هم که باز به‌صورت یکپارچه است شما به  مکالمه‌ای گوش می‌دهید سپس آن مکالمه را به‌صورت خلاصه  در مدت یک دقیقه  تشریح می‌کنید.

اما کدام‌یک از این آزمون‌ها ساده‌ترند؟

اگرچه جواب این سؤال بیشتر به توانایی‌های خود فرد بستگی دارد اما به‌طورکلی می‌توان گفت که آزمون‌های تافل و آیلتس دانشگاهی بسیار دشوارتر از آزمون آیلتس عمومی می‌باشد.

به‌علاوه اگر شما نویسنده خوبی هستید و کار کردن با کامپیوتر برای راحت‌تر است و به لهجه آمریکایی عادت دارید می‌توان گفت آزمون تافل گزینه بهتری برای شماست.  اما اگر به‌راحتی  انگلیسی حرف می‌زنید و دست خط خوبی هم دارید و همین‌طور لهجه‌های مختلف انگلیسی برایتان ناآشنا نیست آزمون آیلتس برای شما گزینه بهتری می‌تواند باشد.

هر دو آزمون به‌طور مکرر در شهرهای اصلی ایران برگزار می‌شوند اگرچه تعداد و مراکز برگزاری آزمون تافل بیشتر است.

برای آزمون آیلتس و تافل چه کتاب‌هایی سودمند هستند

اگرچه تعداد منابع این آزمون‌ها زیاد است اما چند کتاب مرجع در این مورد وجود دارد. معمولاً افرادی که کتاب “زبان عمومی زیر ذره‌بین” را خوانده باشند، با اطمینان می‌توان گفت که به‌تمامی کلمات عمومی مطرح‌شده در این آزمون‌ها تسلط دارند. بنابراین اگر شما جزء آن دسته افرادی هستید که کتاب زبان زیر ذره‌بین را برای کنکور ارشد و یا دکتری خود مطالعه کرده‌اید، پایه‌ای قوی برای بخش خواندن  و البته نوشتن هر دو آزمون دارید.

برای افزایش توانایی خود در سایر بخش‌ها نیز  می‌توانید از منابع زیر استفاده کنید:

منابع آزمون تافل:

  • تافل لانگمن، دلتا، بارن، کمبریج و یا تافل رسمی ETS
  • شما همچنین می‌توانید با جست‌وجوی سؤالاتی  تحت عنوان TPO مهارت خود را افزایش دهید.

علاوه بر تمام این کتاب‌ها، فایل‌های ویدئویی و  آموزشی سایت‌های magoosh و notefull هم راهی مناسب برای تقویت مهارت‌های شما در آزمون تافل است.

  • منابع آیلتس:
  • آیلتس کمبریج، کالینز و سوپریم آیلتس بارن
  • مجموعه کتاب‌های crack IELTS in a flash که به شما در تقویت تمامی مهارت‌ها کمک می‌کند.

همچنین کتاب‌های  متعددی برای مطالعه قبل از هر دو  آزمون وجود دارند که هر یک ویژگی خاص خود را دارد. به‌عنوان مثل  کتاب “پاسخ به‌تمامی سؤالات آسان تافل”با تمرکز بر مهارت نوشتاری ،450 متن و پاسخ آن‌ها را گردآوری کرده است.کتاب “تست های شنیداری آیلتس “هم بر افزایش مهارت داوطلبان در بخش شنیداری  آزمون آیلتس تمرکز کرده است.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *