لوگو
با مجوز وزارت علوم
تنها نماینده IGEC در ایران
Search
Close this search box.
Search

رشته هوش مصنوعی در استرالیا

هوش مصنوعی

 هوش مصنوعی در استرالیا

رشته ی هوش مصنوعی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای آسیایی و افریقایی و حتی شرق اروپا و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته که در آنها دولت توجه خاصی به پیشرفت علم و صنعت و چگونگی ساخت سیستم های پیشرفته نموده است نظیر کشورهای انگلستان سوئد، آمریکا از جایگاه ویژه ای در میان مشاغل برخوردار است.مشاورین موسسه اعزام دانشجو آریاناپارس شما را در راستای اخذ پذیرش در رشته ی هوش مصنوعی در سراسر دنیا یاری می رساند.

بشر در حال حاضر تمایلات و نیازهای زیادی دارد و یکی از مهم ترین این نیاز ها، تمایل به هوش مند سازی هر چه بیشتر اشیا است که این همان هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence(AI) است. قطعا هوش مصنوعی و تحولاتی که ایجاد خواهد کرد یکی از تاثیر گذارترین تحولات جهان در 20 سال آینده خواهد بود، و در 20 سال آینده شاهد مواردی در هوش مصنوعی خواهیم بود که فراتر از ذهن فعلی بشر است، همین حالا هم هوش مصنوعی در بسیاری از جنبه های زندگی استفاده می‌شود، بعنوان مثال همین حالا در بیمارستان ها هوش مصنوعی در تشخیص نتایج اشعه ایکس بهتر از پزشک های انسانی عمل می‌کنند، همین طور در دفاتر قانونی برای بررسی مدارک قانونی بهتر از متخصصان حقوقی انسانی ظاهر شده اند، هوش مصنوعی عامل تمامی پروازهای هواپیمایی است، خلبان های انسان فقط 7 تا 8 دقیقه پرواز را کنترل می‌کنند، در نت فیلیکس و آمازون هوش مصنوعی است که در پشت صحنه به مشتریان کالا ها و خدمات را پیشنهاد می‌دهد. خیلی ها معتقد هستند دومین انقلاب صعنعتی اینگونه رقم خواهد خورد که به تمامی وسایلی که وجود دارد هوش مصنوعی اضافه شود.

در واقع هوش مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌تواند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل داشته باشد.
به عبارتی می توان گفت : هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه اين که چگونه کامپيوترها را می‌توان وادار به کارهايی کرد که در حال حاضر انسان‌ها آنها را بهتر انجام می‌دهند.
دانشجویان در این گرایش با موضوعاتی از قبیل شبکه‌های عصبی، هوش مصنوعی پیشرفته، تئوری فازی، پردازش تصویر و … آشنا می‌شوند.
گرایش هوش مصنوعی، گرایشی بین نرم‌افزار و معماری کامپیوتر است و در هر کدام از دو گرایش مذکور کاربرد‌هایی دارد. این گرایش به‌طور عمده به ساخت سیستم‌های هوشمند و رباتیک می‌پردازد.
رباتیک علم طراحی و ساخت ربات است. گرایش رباتیک جهت پاسخ به نیاز صنعت در طراحی و تولید رباتها پدید آمد. کار اصلی این گرایش طراحی ماشینهای مکانیکی خودمختار می باشد. در صنایعی که کار در محیط آن برای انسان خطرناک است و نیز در صنایعی که کاری می بایست با دقت فراتر از دست انسان انجام شود استفاده از رباتیک ضروری می باشد.
این رشته از سال 94 به بعد به هوش مصنوعی و رباتیکز تغییر نام یافته است

مهارت‌هایی که یک فارغ‌التحصیل هوش مصنوعی خواهد داشت عبارتند از:

  • پیاده سازی اتوماسیون پیشرفته در صنعت، مانند طراحی سیستم‌های رباتیک هوشمند و کنترل کیفیت اتوماتیک
  • طراحی سیســـتم های پیشرفته نظامی شامل انواع سلاح‌هــای هوشمند
  • طراحی سیسـتم‌های امنیتی مانند مسائل تأیید هویت و تشخیص اتوماتیک
  • طراحی سیستم های خبره
  • کار در زمینه زبان شناســـی محاسباتی مانند ایجاد مترجم‌هـای کامپیــوتری
  • طراحی نرم افزارهای هوشمند کامپیوتری
  • تحلیل کامپیوتری تصاویر برای کاربردهای مختلف
  • هدایت پروژه های تحقیقاتی در زمینه‌ هوش مصنوعی
  • تحصیل در رشته ی هوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی کاربردهای متنوعی دارد. تعدادی از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی شامل استفاده در وسایل نقلیه خودگردان (مثل پهپادها و اتومبیل‌های خودران)، تشخیص‌های پزشکی، خلق آثار هنری، اثبات قضیه‌های ریاضی، انجام بازی‌های فکری، تعیین هویت تصاویر و صداها، ذخیره انرژی، جستجوگرهای اینترنتی، تهیه قراردادها و پیش‌بینی آرای قضایی می‌شوند.

هوش مصنوعی در خدمات حقوقی

کاربرد هوش مصنوعی در خدمات حقوقی به سرعت در حال افزایش است و سیستم‌های نوین مبتنی بر پردازش زبان طبیعی به تدریج در حال به عهده گرفتن بخشی از وظایف حقوق‌دانان هستند. نرم‌افزارهای مبتنی بر تکنولوژی هوش مصنوعی در حال حاضر امکان تهیه قراردادهای دقیق، تحلیل قراردادها و اسناد حقوقی موجود و پیش‌بینی آرای دادگاه‌ها را فراهم کرده‌اند.

دروس رشته هوش مصنوعی

دروس متنوعی که در زمان تحصیل رشته هوش مصنوعی به دانشجوی هوش مصنوعی آموزش داده می‌شود عبارتند از:

  • شبکه های عصبی: روش های جدید برای حل مسائل در هوش مصنوعی
  • یادگیری ماشین: بررسی و یادگیری روش و الگو به صورت خودکار
  • پردازش تکاملی: در این شاخه برای یک مسئله چند جواب مختلف در نظر گرفته می شود
  • رباتیک: در این شاخه علوم متفاوتی مانند مکانیک ،الکترونیک ،ساخت و … باهم ترکیب می شوند
  • محاسبات نوین: انجام محاسبات ریاضی به صورت نمادین
  • پردازش تصویر: بهسازی تصاویر
  • منطق فازی
  • سیستم های خبره: طراحی و ساخت رباط های کاربردی
  • بینایی ماشین: درک خودکار تصاویر توسط کامپیوتر
  • پردازش گفتار: درک صدای انسان
  • برنامه ریزی: رسیدن به یک هدف خاص از طریق برنامه ریزی

 تکنیک‌ها و زبان‌های برنامه نویسی هوش مصنوعی

عملکرد اولیه برنامه نویسی هوش مصنوعی ایجاد ساختار کنترلی مورد لزوم برای محاسبه سمبولیک است زبانهای برنامه نویسی LISP,PROLOG علاوه بر اینکه از مهمترین زبانهای مورد استفاده در هوش مصنوعی هستند خصوصیات نحوی ومعنایی انها باعث شده که انها شیوه‌ها و راه حل‌های قوی برای حل مسئله ارایه کنند. تاثیر قابل توجه این زبانها بر روی توسعه AI از جمله توانایی‌های انها بعنوان «ابزارهای فکرکردن» است. در حقیقت همانطور که هوش مصنوعی مراحل رشد خود را طی می‌کند زبانهای LISP ,PROLOG بیشتر مطرح می‌شوند این زبانها کار خود را در محدوده توسعه سیستم‌های AI در صنعت و دانشگاه‌ها دنبال می‌کنند و طبیعتاً اطلاعات در مورد این زبانها بعنوان بخشی از مهارت هر برنامه نویس AI است .

PROLOG: یک زبان برنامه نویسی منطقی است. یک برنامه منطقی دارای یک سری ویژگیهای قانون ومنطق است. در حقیقت خود این نام از برنامه نویسی PRO در LOGIC می‌آید. در این زبان یک مفسر برنامه را بر اساس یک منطق می‌نویسد.

LISP: اصولاً LISP یک زبان کامل است که دارای عملکردها و لیست‌های لازمه برای توصیف عملکردهای جدید، تشخیص تناسب و ارزیابی معانی است.

دانشگاه فناوری کوئینزلند

دانشگاه فناوری کوئینزلند یکی از دانشگاه ها در کشور استرالیا است در رشته های مختلف از جمله ی رشته فناوری اطلاعات ( IT ) در آن تدریس می شود. در ادامه ما شما را با این داشنگاه بیشتر آشنا خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

دانشگاه فناوری کوئینزلند یا دانشگاه صنعتی کوئینزلند یک دانشگاه دولتی است که در شهر بریزبن مرکز ایالت کوئینزلند کشور استرالیا قرار دارد. این دانشگاه به شکل کنونی خود در سال ۱۹۸۹ تأسیس گردیده که ریشه و قدمت آن به دانشکده فنی مرکزی به سال ۱۹۰۸ باز می گردد. این دانشگاه دارای ۳ پردیس در نقاط مختلف شهر بریزبن (گاردنز پوینت، کلوین گرو و کبولتور) می باشد. پردیس گاردنز پوینت در نزدیکی باغ گیاه شناسی بریزبن و پارلمان کوئینزلند قرار دارد و موزه هنری و سالن تئاتر دانشگاه را در خود جای داده است.

دانشگاه فناوری کوئینزلند از اعضای شبکه دانشگاه های فناوری استرالیا می باشد که در امور تحقیقاتی، مطالعاتی و فناوری فعالیت بسیاری دارد.

رتبه بندی

دانشگاه فناوری کوئینزلند رتبه ۱۴ را در میان دانشگاه های استرالیا به خود اختصاص داده است و علاوه بر این، رتبه ۲۷۶ جهانی را نیز براساس رده بندی QS World University Rankings در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ از آن خود کرده است.

کالج سیستم های مهندسی

در این دانشگاه رشته های مختلفی تدریس می شود . یکی از این رشته ها هوش مصنوعی است .

دیگر زمینه های مهندسی این کالج عبارتند از: هوا فضا، عمران، عمران و ساخت، عمران و محیط زیست، الکتریک، انفومکاترونیک، مکانیک، بیومدیکال و نرم افزار.

کارشناسی: در این مقطع رشته کارشناسی مهندسی را داریم که در سال های اول عمومی بوده و در سال های آخر با یکی از زمینه های مهندسی نامبرده در بالا اختصاصی می شود. طول دوره 4 سال است.

ارشد: دوره های ارشد، اکثرا 1 ساله هستند و علاوه بر زمینه های تحصیلی نامبرده در بالا رشته های مدیریت مهندسی نیز اضافه می شوند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *