لوگو
با مجوز وزارت علوم
تنها نماینده IGEC در ایران
Search
Close this search box.
Search

پورتفولیو خوب برای اعزام دانشجو

پورتفولیو

Portafolio‌ چیست ؟

در تعریف جالب است بدانید که واژه ی پورتفولیو (portfolio) از لغت ایتالیایی Portafoglio‌ برگرفته شده است و اولین بار در سال 1713 به کار رفته است.این واژه در زبان ایتالیایی به معنای کیفی است که برای حمل اسناد و مدارک کاربرد داشته است. البته خود این لغت ایتالیایی هم از ترکیب دو کلمه لاتین folium (به معنای برگ و کاغذ که در ایتالیایی به شکل foglio آمده) و portare (به معنای حمل کردن) ساخته شده است.

 

اما Portfolio در معنای تحصیلی و دانشجویی معمولا مجموعه ایی از نمونه کارها، مهارت ها و تجربه های فرد در زمینه ی تحصیلی و کاری است که با خلاقیت و روش خاص خود فرد ارائه می شود. این پورتفولیو باید دارای ویژگی های باشد تا مورد قبول قرار بگیرد که در این مقاله به صورت خیلی کوتاه به آن می پردازیم. معمولا دانشگاه ها پورتفولیو را برای رشته هایی مثل معماری، طراحی (داخلی – گرافیک – شهری)، صنعت مُد و لباس، بازی و انیمیشن، منسوجات، موسیقی، نمایش، عکاسی و هنرهای بصری طلب می کنند که البته برای همه دانشگاه ها یکسان نیست.

 

به طور کلی می توان 2 ویژگی های ظاهری و ویژگی های محتوایی برای پورتفولیو Portfolio‌ درنظرگرفت:

 

  1. ویژگی های ظاهری

 

  • توجه به معیارها و موارد خواسته شده ی دانشگاه مقصد

به طور کلی ویژگی های مدنظر هر دانشگاه برای پورتفولیو، ممکن است با دانشگاه دیگر متفاوت باشد در نتیجه هیچ وقت یک پورتفولیوی واحد را برای تمامی دانشگاه های اقدامی خود ارسال نکنید و قبل از اقدام جهت تهیه پورتفولیو حتما پیش نیازهای درخواستی دانشگاه را مطالعه کنید.

 

  • حجم: بعضی دانشگاه ها حجم فایل ارسالی را محدود کرده که بسته به دانشگاه و یا حتی رشته ی اقدامی، این حجم بین 2 مگابایت تا 30 مگابایت متغیر است.
  • نوع فایل: بعضی دانشگاه ها فایل ارسالی را فقط به شکل عکس (JPEG) یا کتاب های الکترونیکی (PDF) قبول می کنند و با توجه به رشته ی انتخابی ممکن است از شما فایل ویدیو یا صدای ضبط شده هم بخواهند.
  • کمیت: تعداد عکس، صفحه یا قطعات در پورتفولیو باز هم بستگی به دانشگاه دارد لذا ممکن است بین 5 تا 15 عکس یا قطعه، بین 20 تا 50 صفحه کتاب الکترونیکی، بین 2 تا 10 دقیقه ویدیو یا صدای ضبط شده از شما خواسته شود. حتی ممکن است یک دانشگاه ترکیبی از موارد بالا را از شما طلب کند.
  • نحوه ی ارائه: فایل تهیه شده می تواند از طریق ایمیل، بارگذاری در درگاه اینترنتی دانشگاه یا ارائه یک فایل URL از سمت شما صورت بگیرد. گاهی دانشگاه ارائه این مدارک را به صورت تصویری از شما می خواهد که در واقع تبدیل به یک مصاحبه و آزمون می گردد (Audition)

 

  • انتخاب جلد یا کاور تاثیرگذار

قطعا هر فردی که پورتفولیوی شما را مطالعه می کند اولین تاثیر خود را از جلد یا کاور آن میگیرد و بر اساس آن یا رغبت پیدا می کند که همه ی صفحات یا مطالب را مطالعه کند یا اینکه فقط به صورت گزینشی  به پاره ایی از آنها نگاه بیاندازد.

 

  • انتخاب فهرست و تفکیک کارها

سعی کنید فهرستی از کارهای ارائه شده خود به تفکیک موضوع داشته باشید و چه بهتر که این فهرست تصویری هم باشد. در نهایت شماره گذاری برای صفحات و ترتیب ارائه موضوعات را فراموش نکنید.

 

  • معرفی و تعهد

معمولا بخش معرفی (Written Statement) برای دانشجوهای بین المللی اجباری نیست ولی در این بخش می توانید در حد چند جمله به معرفی خود پرداخته و همچنین تعهد نمایید که تمامی مواردی که ارائه می دهید متعلق به خود شماست و اگر کار خود را به صورت اشتراکی با افراد دیگر انجام داده اید، سهم و نقش شما چه بوده است.

 

  • گرافیک مطلوب

گاهی اوقات به علت اینکه دانشگاه حجم محدودی (مگابایت) را از دانشجو می خواهد، دانشجو مجبور می شود از طرق مختلف این کار را انجام دهد و در نتیجه کیفیت ظاهری و گرافیک عکس ها و فایل ها آنقدر مطلوب نیست که جزئیات کاری دانشجو مشخص شود و ممکن است در تصمیم گیری دانشگاه نتیجه منفی داشته باشد.

 

  • ارائه رزومه در صفحات آخر

 

  • معرفی شبکه های اجتماعی و ارائه مدارک و ارجاعات (References)

 

 

  1. ویژگی های محتوایی

 

محتویات پورتفولیو کاملا فنی و تخصصی است لذا صحبت در مورد جزئیات آن بدون تخصص رشته ی مربوطه به صورت علمی کار درستی نیست اما یک سری ویژگی های محتوایی عمومی است که مختصرا به آنها اشاره می کنیم.

 

  • خلاقیت

از نکات کلیدی پورتفولیو، خلاقیت است. تولید کاری که منحصر خود شما باشد، نشان دهنده ی علاقه مندی ها، احساسات و الهامات شماست و تکرار کار دیگران هم ارزش با کار خود شما نیست.

 

  • کیفیت بر کمیت ارجعیت دارد

زیرا با وجود تعداد زیاد دانشجویان بین المللی قطعا دانشگاه فرصت نخواهد کرد تمام صفحات پورتفولیو را به دقت مطالعه کند لذا به جای قراردادن تمام کارهای خود، به گزینش مجموعه ایی از بهترین کارهای خود در حجم کم بپردازید و توصیه می شود بهترین کارهای خود را در اولین و آخرین قسمت های ارائه شده قرار دهید.

 

  • مجموعه ایی از تجربه های فنی و افکار مفهومی

پورتفولیو باید نشان دهد که شما چگونه فکر می کنید و چرا به علاقه مند به خلق کارهای جدید و خلاقانه هستید. علاوه بر این کارهای شما باید به نحوی به نقد و بررسی مفهمومی آثار دیگر هم ختم شود.

 

  • ارائه فرآنید پیشرفت کارها

روند پیشرفت باید مشخص باشد به این صورت که کار نهایی را به تنهایی در معرض نمایش قرار ندهید بلکه سعی کنید از تمام مراحل کار از ابتدا تا پایان (مثل مراحل طراحی، رنگ آمیزی، ساخت، مجسمه سازی، نقاشی و …) گوشه ایی را نشان داده و سپس به کار نهایی و کامل شده بپردازید. در واقع با این کار شما نشان می دهید که کار قطعا متعلق به خودتان است.

 

  • ارائه دانش متوسط از تاریخچه ی هنر و کارهای معاصر

کارهای شما باید قابلیت اندازه گیری داشته باشد و این امر معمولا با مقایسه کارهای هنری معاصر یا تاریخی صورت می گیرد. بهتر است در مورد هر اثر درحد چند کلمه توضیح کوتاه شامل پیشینه و هدف آن نوشته شود.

 

 

تمامی موارد توضیح داده شده، چارچوب پورتفولیو را مشخص می کند و قطعا اثرهنری شما در این چارچوب تنها شکل و ظاهر بهتری به خود خواهد گرفت اما جزئیات کار هنری مسلما به خود شما بازمیگردد.

درصورت نیاز به مشاوره در زمینه تحصیل در خارج کشور با ما در تماس باشید 

تهیه شده توسط:

سرپرست بخش پذیرش و ویزا  گروه راهیان آبی دانش جناب آقای سعید کلاهی 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *