لوگو
با مجوز وزارت علوم
تنها نماینده IGEC در ایران
Search
Close this search box.
Search

پنجاهمین سالگرد روابط ایران – استرالیا

پنجاهمین سالگرد روابط ایران - استرالیا

 

پنجاهمین سالگرد روابط ایران - استرالیاپنجاهمین سالگرد روابط ایران – استرالیا

بعد از ظهر پنجشنبه 05/11/96 به مناسبت روز ملی استرالیا و پنجاهمین سالگرد روابط ایران واسترالیا مراسم با شکوهی در خانه سفیر با حضور سفرای سایر کشورها ، آقای اسدالله عسکری عضواتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ، مدیران برخی شرکتهای بازرگانی و موسسات اعزام دانشجو برگزار شد.

حضور مدیران گروه راد مانند هر سال در این مراسم دال بر حسن شهرت و فعالیت دیرینه این موسسه در حوزه اعزام دانشجو به استرالیاست.

سفیر استرالیا در تهران آقای یان بیگز برای تبریک پنجاهمین سالگرد روابط ایران و استرالیا همچنین خوشامد گویی به مدعوین ، سخنرانی خود را با زبان فارسی و بیان شعر معروف حافظ “حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست” شروع کردند .

هر ساله در تاریخ 26 ژانویه یاد و خاطره‌ی سفر اولین گروه اروپایی‌ به سرزمین استرالیا که به همت کاپیتان آرتور فیلیپ تحقق یافت به عنوان روز ملی استرالیا گرامی داشته می‌شود.

در26 ژانویه سال 1788 آرتور فیلبپ از انگلستان پس از یک سفر دریایی 9 ماهه به اتفاق همراهانش که متشکل از 1030 نفر (736 نفر زندانی ومابقی افراد نظامی) بودند وارد ایالت نیوسوت ولز شد در واقع 18 سال پس از کشف سرزمین استرالیا توسط کاپیتان جیمز کوک ، پرچم بریتانیا در این سرزمین بر افراشته و این ایالت پایه ریزی گردد و این روزبه عنوان First Landing Day  یا Foundation Day  نام گرفت.

در سال 1988 با توافق همه ایالت ها و مناطق روز بیست و ششم ژانویه به عنوان روز استرالیا Australia day و در سال 1994 به عنوان تعطیل رسمی اعلام شد و هرساله جشن‌هایی با مراسمی دیدنی برگزار می‌شود. برخی از این مراسم‌ها عبارتند از بالا بردن پرچم ، مسابقات مختلف ورزشی ، مسابقات قایقران ، مراسم آتش‌بازی ، مسابقه‌ی پشم‌چینی و چوب بری و کنسرت‌های مختلف .

اگرچه روز 26 ژانویه به مناسبت ورود اولین دسته‌ ی مهاجرین است ، اما امروزه  نشان‌ دهنده‌ و منعکس‌ کننده‌ی استرالیای معاصر است . جوامع و مناظر متنوع ، دستاوردهای چشمگیر و آینده‌ی روشن پیش رو در این کشور ، فرصتی است برای تامل در مورد تاریخ استرالیا و در نظر گرفتن این کشور برای ادامه تحصیل و ساختن آینده ایی درخشان.

روابط ایران و استرالیا نیز تاریخی طولانی دارد و عوامل اقتصادی در توسعه روابط دو کشور نقش مهمی ایفاء کرده است.

در سال 1347 سفارت استرالیا در تهران تاسیس شد و به دلیل نیازهای ایران به فرآورده های کشاورزی استرالیا و عدم وجود مانع در توسعه روابط سیاسی و قرار داشتن هر دو کشور در بلوک غرب ، سفارت ایران در کانبرا در سال 1351 گشایش یافت و به تدریج روابط دو کشور گسترش یافت . اکنون رابطه این دو کشور تاریخچه ای پنجاه ساله دارد و حضور قابل توجه جامعه ایرانی فعال در عرصه های مختلف اقتصادی ، علمی ، آموزشی و اداری در ایالتهای مختلف استرالیا همچنین حضور حدود 3500 دانشجوی ایرانی در دانشگاههای استرالیا ، سرمایه ارزشمندی برای گسترش بیشتر روابط دو کشور محسوب می شود و توسعه همکاریهای دوجانبه را را ضروری تر ساخته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *