لوگو
با مجوز وزارت علوم
تنها نماینده IGEC در ایران
Search
Close this search box.
Search

معدل در آمریکا

moadel

معدل در آمریکا: تحصیل در آمریکا امروزه به یکی از آرزو های جوانان در تمامی دنیا تبدیل شده است و بسیاری از ایرانیان نیز قصد اعزام دانشجو به این کشور را دارند. اما سیستم نمره دهی در مدارس و دانشگاه های کشور آمریکا کمی با سیستم نمره دهی در کشور های دیگر و با ایران ما تفاوت دارد. برای همین بهتر است قبل از تحصیل در این کشور با سیستم نمره دهی و معدل در آمریکا آشنا شوید. در ادامه این مطلب در وب سایت موسسه اعزام دانشجو راد تلاش داریم تا شما را کمی بیشتر با موضوع معدل در آمریکا و سیستم نمره در دانشگاه ها آشنا کنیم.

 

معدل در آمریکا

زمانی که شما تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد در آمریکا را دارید معدل یا همان GPA یکی از مهمترین فاکتور ها برای دریافت پذیرش متقاضی میباشد خصوصا برای دریافت کمک هزینه های تحصیلی یا بورسیه های مختلف در خیلی از دانشگاه ها و کالج ها، داشتن معدل بالا لازم و ضروری است.

معدل شما یا میانگین نمرات شما، عددی است که نشان می دهد به طور متوسط ​​چقدر در دوره های خود نمره خوبی کسب کرده اید. GPA که مخفف کلمه grade point average هست در آمریکا مقیاسش از 0تا 4 می باشد. در واقع این عدد برای ارزیابی این است که آیا استانداردها و انتظارات تعیین شده توسط برنامه تحصیلی یا دانشگاه برآورده شده هست یا نه؟

 

سیستم نمره در دانشگاه های آمریکا

سیستم درجه بندی که در نمودارهای زیر نشان داده شده است، نمادها و محاسبات درجه بندی را برای همه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه کنترل می کند. تمام نمرات حروف دارای امتیاز کیفیت هستند و در معدل دانشجویی محاسبه می شوند.

دانش آموزان در هر دوره ای که در آن ثبت نام می کنند و در آن شرکت می کنند نمره ای دریافت می کنند. هر برنامه درسی نشان دهنده رابطه بین اجزای درسی و تکالیف در تعیین نمره نهایی است. نمرات مثبت (+) و منهای (-) در تعیین معدل (GPA) استفاده می شود. امتیاز کیفی که در تعیین معدل استفاده می شود به شرح زیر است:

نمره Quality Points درصد
A 4.00 94.00 – 100
A- 3.67 90.00 – 93.99
B+ 3.33 87.00 – 89.99
B 3.00 83.00 – 86.99
B- 2.67 80.00 – 83.99
C+ 2.33 77.00 – 79.99
C 2.00 73.00 – 76.99
C- 1.67 70.00 – 72.99
D+ 1.33 67.00 – 69.99
D 1.00 63.00 – 66.99
D- 0.67 60.00 – 62.99
E – F 0.00 <= 59.99

 

چرا از معدل یا GPA استفاده می کنیم؟

اساتید و مدرسان شما برای ارزیابی پیشرفت یا موفقیت شما در دوره مورد نظر به شما نمره می دهند و میانگین نمرات شما در دوره های مختلف نمره ای است که برای ارزیابی موفقیت شما در کل دوره تحصیلی استفاده می شود. میانگین معدل شما عددی است که نشان می‌دهد معمولاً چه امتیازی در کلاس‌های خود در طول ترم وسال کسب کرده‌اید. نمرات معدل شما می تواند در طول مدت تحصیل در دانشگاه بالا و پایین شود بنابراین در پایان تحصیل با توجه به میزان بهبود نمره کلی بدست می آید.

 

چگونه معدل را محاسبه کنیم؟

A در آمریکا بالاترین نمره ای است که می توانید در کلاس های خود دریافت کنید. بسته به اینکه در کدام مدرسه تحصیل می کنید A یا برابر با 4 است یا برابر با مضرب 4 است (مثلاً 8 یا 16). پس از گذراندن چند کلاس، این امتیازها جمع شده و بر مجموع واحدهای درسی که گذرانده اید تقسیم می شود. عددی که به دست می آورید میانگین نمره شما است. بیایید از یک مثال برای روشن شدن موضوع استفاده کنیم. ما فرض می کنیم که شما 3 درس را گذرانده اید: زیست شناسی (2 واحد)، ریاضیات (2 واحد) و انگلیسی (3 واحد). نمرات شما در این دوره ها عبارتند از:

  • زیست شناسی C در مقیاس معدل 0/2 است
  • ریاضیات B در مقیاس معدل 3.0 است
  • انگلیسی A در مقیاس معدل0/4 است

اگر نمرات شما را در تعداد واحدهای هر درس ضرب کنیم، می بینیم که برای زیست شناسی 4 امتیاز، برای ریاضی 6 و برای انگلیسی 12 نمره دارید. در مجموع 22 امتیاز. برای محاسبه میانگین معدل، این تعداد امتیاز را بر تعداد واحدهای درسی که گذرانده اید (2+2+3=7) تقسیم می کنیم. به این ترتیب معدل شما 3.14 است.

معدل در آمریکا
معدل در آمریکا

معدل خوب در کالج/دانشگاه چیست؟

در بسیاری از دانشگاه ها و کالج ها برای دریافت پذیرش در مقاطع کاردانی وکارشناسی حتی برای دریافت برنامه های کمک مالی، بورسیه ها و سایر حمایت ها، معدل شما نقش موثری دارد. اگر کمتر از حداقل معدل که معمولا 2.0 است ( البته بسته به کالج و دانشگاه متفاوت است) ممکن است پذیرش و یا حمایت مالی را از دست بدهید.

اگر بخواهید برای تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد یا دکترا اقدام کنید نیزمعدل شما برای اخذ پذیرش ودریافت بورسیه ها نقش تعیین کننده ایی دارد. برخی از دانشگاه ها با معدل 2.75 دانشجومی پذیرند، برخی دیگر حداقل 3.0 یا 3.5 را معدل مورد نیاز اعلام می کنند. زمانی که می خواهید در یک باشگاه خاص، انجمن یا در فعالیت های فوق برنامه شرکت کنید نیزاز معدل ها به عنوان الزامات استفاده می شود. اگر تلاش‌های آکادمیک شما به اندازه کافی نباشد ممکن هست فرصت‌های زیادی را از دست بدهید.

 

چرا معدل اینقدر مهم است؟

در طول تحصیلات دانشگاهی در آمریکا، معدل شما واقعاً تنها معیار یا محاسباتی است که نشان می‌دهد چقدر دانشجوی خوبی هستید و آیا در طول دوره تحصیلی خوب عمل کرده‌اید یا خیر. ارائه معدل شما در مواردی مانند زیر لازم می شود:

  • درخواست برای بورسیه
  • پیوستن به یک سازمان یا یک باشگاه
  • انجام هر گونه فعالیت فوق برنامه
  • درخواست برای برنامه تحصیلات تکمیلی یا فوق لیسانس (کارشناسی ارشد ودکترا)

 

در این مقاله در سایت موسسه راهیان آبی دانش تلاش داشتیم تا شما را با سیستم نمره دانشگاهی آمریکا و معدل در آمریکا آشنا کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *