لوگو
با مجوز وزارت علوم
تنها نماینده IGEC در ایران
Search
Close this search box.
Search

جایگاه استرالیا در سیستم خدمات درمانی و بهداشتی جهان

جایگاه استرالیا در سیستم خدمات درمانی

استرالیا در جایگاه سوم بهترین سیستم خدمات درمانی و بهداشتی جهان

در گزارشی که توسط «بنیاد کشورهای مشترک‌المنافع» تدوین و منتشر شده است ، نروژ در صدر فهرست بهترین سیستم خدمات درمانی و بهداشتی جهان قرار دارد و پس از آن هلند و استرالیا در رده‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند.

سیستم درمانی و بهداشتی بریتانیا (NHS) در سال ۲۰۱۷ و در آخرین باری که این فهرست منتشر شده بود در جایگاه نخست قرار داشت ولی امسال این کشور به رتبه چهارم سقوط کرده است.

در این گزارش‌های دوره‌ای عملکرد سیستم‌های خدمات درمانی ۱۱ کشور ثروتمند جهان شامل استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ، سوئد، سوئیس، بریتانیا و ایالات متحده امتیازبندی می‌شود.

دست‌اندرکاران پروژه ، کشورها را در پنج زمینه دسترسی به خدمات درمانی، فرایند خدمت‌رسانی، کارآیی اداری، عدالت و دستاورد‌ها در حوزه خدمات درمانی مورد بررسی قرارمی دهند.

سیستم خدمات درمانی بریتانیا یکی از کارآمدترین سیستم‌های درمانی جهان طبقه‌بندی شده است. با این حال نویسندگان گزارش می‌گویند شکاف میان فقیر و ثروتمند در این کشور قابل توجه است.

نروژ و هلند هر دو با افزایش سرعت دسترسی به خدمات درمانی توانسته‌اند در این حوزه موفق‌تر از دیگران باشند. بریتانیا هرچند سیستم درمانی رایگانی دارد اما طولانی بودن زمان انتظار بیماران ، رتبه این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

ایالات متحده آمریکا همچنان از سال ۲۰۰۴ تا کنون، رده آخر از ۱۱ کشور را به خود اختصاص داده است.

در حالی که ایالات متحده نسبت به تولید ناخالص داخلی خود بیشترین بودجه را برای خدمات درمانی اختصاص داده، بالاترین میزان مرگ و میر مادران و مرگ‌های قابل‌اجتناب در بین ۱۱ کشور را دارد.

این کشورها با سرمایه‌گذاری روی رساندن مراقبت‌های اولیه پزشکی در مراحل اولیه توانسته‌اند بار اداری سیستم‌های پیچیده تامین بودجه را که بر دوش بیماران و کادر پزشکی می باشد را کاهش دهند.

با اختصاص سرمایه به خدمات اجتماعی مانند مراقبت از کودکان، حمل و نقل، مسکن بهتر و بهبود مزایای کارگران نیزتوانستند جمعیتی سالم‌تر و با تقاضای کمتر در زمینه درمان ایجاد کنند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *