لوگو
با مجوز وزارت علوم
تنها نماینده IGEC در ایران
Search
Close this search box.
Search

سیستم آموزشی استرالیا

سیستم آموزشی استرالیا

سیستم آموزشی استرالیا: تحصیل در استرالیا امروزه به یکی از علایق و اهداف بسیاری از افراد تبدیل شده است. این موضوع به دلیل سیستم آموزشی بی نظیر کشور استرالیا و دانشگاه ها و مراکز تحصیلی با کیفیت این کشور می باشد. این کشور در سال های اخیر پیشرفت های بسیار زیادی در زمینه تحصیلات عالیه داشته است و بخش بسیاری از این پیشرفت را به سیستم آموزشی کشور مدیون اند. در ادامه این مطلب در وب سایت موسسه اعزام دانشجو راد تلاش داریم تا شما را کمی بیشتر با سیستم آموزشی استرالیا آشنا کنیم.

 

مقاطع تحصیلی در سیستم آموزشی استرالیا

  • سال ده و یازده دبیرستان
  • پیش دانشگاهی
  • دیپلم
  • کاردانی
  • کارشناسی
  • دوره های پیش ارشد
  • کارشناسی ارشد
  • دکترای تحقیقاتی PhD
  • دوره های کوتاه مدت تحقیقاتی
  • دوره های کوتاه مدت بدون مدرک

 

سیستم آموزشی استرالیا

آموزش در استرالیا شامل بخش‌های آموزش در دوران کودکی و آموزش ابتدایی و به دنبال آن آموزش متوسطه و در نهایت آموزش عالی است که شامل آموزش عالی و آموزش حرفه‌ای می‌شود.

آموزش در استرالیا شامل بخش‌های آموزش در دوران کودکی (پیش‌دبستانی) و آموزش ابتدایی (مدارس ابتدایی)، پس از آن آموزش متوسطه (دبیرستان) و در نهایت آموزش عالی است که شامل آموزش عالی (دانشگاه‌ها و سایر ارائه‌دهندگان آموزش عالی) می‌شود. آموزش حرفه ای (سازمان های آموزشی ثبت شده). مقررات و بودجه آموزش در درجه اول مسئولیت ایالت ها و مناطق است؛ با این حال، دولت استرالیا نیز نقش تامین مالی را ایفا می کند.

تحصیل در استرالیا بین سنین چهار، پنج یا شش سالگی تا پانزده، شانزده یا هفده سالگی، بسته به ایالت یا قلمرو و تاریخ تولد، اجباری است. برای آموزش ابتدایی و متوسطه، مدارس دولتی تقریباً 60 درصد دانش‌آموزان استرالیایی را آموزش می‌دهند و تقریباً 40 درصد در مدارس غیردولتی. در سطح عالی، اکثر دانشگاه‌های استرالیا دولتی هستند و هزینه‌های دانشجویی از طریق برنامه وام دانشجویی یارانه پرداخت می‌شود که در آن زمانی که بدهکاران به سطح درآمد معینی برسند، پرداخت آن سررسید می‌شود.

تنظیم، عملیات، و تأمین مالی آموزش به عهده ایالت ها و مناطق است، زیرا دولت استرالیا قدرت قانون اساسی خاصی برای تصویب قوانین مربوط به آموزش ندارد. با این حال، دولت فدرال به بودجه مدارس غیردولتی کمک می کند، به بودجه دانشگاه های دولتی کمک می کند و از طریق طرح وام دانشجویی ملی به آموزش عالی کمک می کند، و ارائه دهندگان آموزش حرفه ای را تنظیم می کند.

 

سال ۱۰ و ۱۱

تعدادی از دانشگاه های استرالیا در کالج های خود دوره دبیرستانی سال ده و یازده را برگزار می کنند . شروع ترم اصلی دبیرستانها فوریه ( بهمن ماه) و شهریه سالیانه از۱۸۰۰۰$ می باشد . دانشجویان می توانند زبان را در این مراکز فرا گیرند و یا آن را تقویت کنند .

 

پیش دانشگاهی

برابر واژه Foundation Year یا Year 12 مدت آن یک تا یک سال و نیم و شهریه نسبت به دانشگاه متفاوت می باشد که از ۲۴۰۰۰$ در سال می باشد . پس از پیش دانشگاهی دانشجو می تواند با کسب نمره مورد نیاز مستقیما وارد رشته انتخابی در دانشگاه شود .

 

دیپلم یک ساله

دوره های دیپلم یک ساله در سیستم آموزشی استرالیا جهت آماده سازی دانشجو برای ورود به دوره کارشناسی می باشد. به ویژه برای افراد با سن بالاتر و کسانی که از مدت تحصیل آنها گذشته است یا تصمیم به تغییر رشته دارند و شهریه آن از سالی ۲۰۰۰۰$ می باشد .

 

کاردانی

دوره های دو ساله کاردانی در سیستم آموزشی استرالیا دارای ارزش مدرک تحصیلی دانشگاهی می باشند و در رشته های مختلف ارائه می گردند . پس از پایان این دوره با گذراندن یک یا دو سال نسبت به رشته ، می توان مدرک کارشناسی را اخذ نمود . شهریه از۲۰۰۰۰$ است .

سیستم آموزشی استرالیا

کارشناسی

دوره های کارشناسی در سیستم آموزشی استرالیا از یک تا پنچ سال متغییر می باشد . شهریه هر سال از۲۵۰۰۰ $ است که نسبت به دانشگاه و رشته متفاوت می باشد. بطور مثال شهریه مهندسی کامپیوتر نرم افزار در دانشگاه ولنگانگ حدود ۲۸۰۰۰ دلار استرالیا است ، در صورتی که هزینه سالانه همین رشته در دانشگاه نیوسوت ولز حدود ۴۱۰۰۰ دلار استرالیا در سال می باشد .

رشته پز شکی گرانترین رشته کارشناسی در استرالیا می باشد و ورود به این رشته حتی با شهریه بالای آن بسیار دشوار است . دوره های یکساله به کارشناسی تحقیقاتی ( Bachelor of Honours ) معرف می باشد که راهی برای ورود به دکترا است . دانشجویان برتر کارشناسی امکان گذراندن این دوره را دارند . همچنین افرادی که کارشناسی هم سطح ندارند می توانند با گذراندن یک تا دو سال مدرک کارشناسی خود را از استرالیا اخذ کنند .

دورهای دو ساله ویژه به نام کارشناسی تکمیلی Graduate Entry معروف می باشد . دارا بودن مدرک کارشناسی برای ورود به این دوره ها الزامی است . با تحصیل در این دوره ها شما می توانید در رشته جدید مدرک بگیرید ، مانند رشته حقوق . بعضی ازدوره های کارشناسی ۳ ساله می باشد ، مانند رشته های علوم کامپیوتر , شهریه از ۲۶۰۰۰$ سالیانه است . برخی از دوره های سه ساله بعنوان پیش نیاز دوره تخصصی ارشد محسوب می شوند مانند کارشناسی طراحی برای ارشد معماری .

بعضی از رشته های کارشناسی چهار ساله می باشند مانند رشته های مهندسی , شهریه از ۲۸۰۰۰$ سالیانه است . دوره های مخصوص ۴ ساله تکمیلی مانند رشته دکترای عمومی از رشته های نمونه هستند . برخی از رشته ها پنچ تا شش ساله می باشد مانند رشته پزشکی . رشته های ترکیبی و دو منظوره نیز پنج ساله هستند مانند کارشناسی تجارت_حقوق .

سیستم آموزشی استرالیا
پیش ارشد

دوره های پیش ارشد در سیستم آموزشی استرالیا به صورت شش ماه تا یک سال ارائه می گردند . لاتین به Graduate Certificate, GD, and Postgraduate Diploma معروف هستند . این دوره ها هم به عنوان پیش نیاز ارشد ، یا مستقل یا به منظور تغییر رشته از کارشناسی به ارشد و دکترا کاربرد دارند . شهریه این دوره ها حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر از ارشد می باشد .

سیستم آموزشی استرالیا

کارشناسی ارشد

در سیستم آموزشی استرالیا ، کارشناسی ارشد از یکسال تا دوسال متفاوت می باشد و به صورت های کاملا حضوری در کلاس Master یا کاملا تحقیقاتی MPhil و یا آمیخته ، ارائه می گردد . کارشناسی ارشد دو رشته ای مانند Master of Engineering + MBA (مدیریت اجرائی+ ارشد مهندسی) از شهرت و ارزش ویژه ای برخوردار است . شهریه همانند کارشناسی سالیانه از۲۵۰۰۰$ می باشد .

 

دکترای تحقیقاتی PhD

به دو صورت تحقیقاتی یا تخصصی یا آمیخته برگزار می گردد . دکترای تحقیقاتی در سیستم آموزشی استرالیا از سه تا چهار سال می باشد و به طریق تحقیقاتی ارائه می گردد . گاهاً چند واحد کلاسی مانند روش تحقییق ارائه می گردد .

دکترای تخصصی مانند تخصص جراحی ، روانشناسی و آموزش ، ترکیبی از کلاس ( تخصصی ، آزمایشگاهی ، بیمارستانی) و تحقیقاتی می باشد . مدت دوره ۳ تا چهار سال می باشد .

سیستم آموزشی استرالیا

بورسیه دکترا

رقابت برای بورس شدید می باشد . نفرات بیشماری با رزومه های بسیار قوی هر سال به دانشگاه های استرالیا درخواست بورس می دهند . اما فقط تعدادی از آنها موفق به دریافت بورس می شوند . هر چند دانشجویان دکترا با هزینه شخصی اجازه کار تمام وقت خواهند داشت که قادر خواهند بود قسمتی یا کل هزینه های تحصیلی را جبران نمایند یا در پایان مقطع دکترا با دریافت سه تا چهار سال ویزای کار قادر خواهند بود تمام هزینه ها را جبران نمایند و این تنها بخشی از امتیازات تحصیل دکترا در استرالیا حتی با هزینه شخصی می باشد .

سیستم آموزشی استرالیا

دوره های کوتاه مدت تحقیقاتی

مخصوص دانشجویان دکترا کشور مبدا می باشد . دانشجویان دکترا می توانند با هماهنگی دانشگاه مبدأ و مقصد تحقیقات کوتاه مدت مورد نیاز را دراسترالیا انجام دهند. به این دوره Sabbatical می گویند . دانشجویان مستقیم می توانند با اساتید تماس بگیرند .

 

دوره های کوتاه مدت بدون مدرک

این دوره ها برای اهداف متفاوت استفاده می شود همچون آشنایی با رشته ، بازآموزی ، آموزش کارمندان شرکت ها و سازمان ها . کلمه لاتین آن NON-AWARD است . مدت آن کوتاه و مدرک رسمی صادر نمی شود . جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هزینه های تحصیل در استرالیا ، با ما تماس بگیرید .

 

در این مطلب در سایت موسسه راهیان آبی دانش تلاش داشتیم تا شما را کمی بیشتر با سیستم آموزشی استرالیا ذر مقاطع مختلف آشنا کنیم تا اگر علاقه به تحصیل در استرالیا، سیستم آموزشی این کشور را نیز بهتر بشناسید.

لینک مفید : www.studyinaustralia.gov.au

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *