لوگو
با مجوز وزارت علوم
تنها نماینده IGEC در ایران
Search
Close this search box.
Search

معروف ترین ساختمان استرالیا، اپراهاوس

معروف ترین ساختمان استرالیا، اپراهاوس

معروف ترین ساختمان استرالیا

خانه اپرای سیدنی اپراهاوس که یک مرکز هنرهای نمایشی چند منظوره در بندر سیدنی در سیدنی ، نیو ساوت ولز ، استرالیا است. این ساختمان علاوه بر خاص بودن در استرالیا  یکی از معروف ترین و متمایزترین ساختمان های قرن بیستم در جهان است.

طراحی این ساختمان توسط معمار دانمارکی یورن اوتزون ، این ساختمان پس از شروع برنامه ریزی برای ساخت با انتخاب اوتزون در سال 1957 به عنوان برنده یک مسابقه بین المللی طراحی ، رسماً در 20 اکتبر 1973 افتتاح شد. دولت نیو ساوت ولز جنوبی به رهبری نخست وزیر ، جوزف کاهیل ، کار را برای شروع کار در سال 1958 با معماری و مهندسی ساخت اوتزون شروع کرد. تصمیم دولت برای ساخت طراحی اوتزون ، غالباً تحت الشعاع شرایطی از جمله هزینه و برنامه زمان بندی بیش از حد خوش بینانه و همچنین استعفای نهایی معمار در انتها بسیار زمان بر شد.

ولی نهایتاً اپراهاوس در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۳ رسماً توسط ملکه الیزابت دوم گشایش یافت، اپراهاوس شامل پنج سالن تئاتر، پنج سالن تمرین نمایش، دو سالن اصلی، چهار رستوران، شش بار و تعداد زیادی فروشگاه است.گفتنی است که پوسته حلزونی شکل اپراهاوس شامل یک میلیون و ۵۶ هزار تکه سنگگرانیت سوئدی می‌شود.

صلی‌ترین سالن اپراکنسرت هال است که ۲۶۷۰ صندلی دارد و بزرگ‌ترین ارگ مکانیکی دنیا که دارای ۱۲۰۰ لوله است در این بنا واقع شده‌است. ساخت ارگ ۱۰ سال و تنظیم آن ۲ سال به طول انجامیده‌است. ارتفاع زیاد سقف کنسرت هال باعث فقدان بازتاب زود هنگام صدا بر روی صحنه می‌شود که جهت رفع این مشکل ۱۸ حلقه پلی‌کربنات را به سقف آویزان کردند که به بازتاب صدا کمک می‌کند.

 

یک پوسته جدا از ساختمان اصلی در شرق قرار دارد که شامل رستوران است. بالکن توسط فضاهای عمومی احاطه شده‌است. محل‌های کوچک‌تری هم وجود دارند به نام “دراما تئاتر ” و ” استودیو ” اتاق نمایش” که بعدها به این کاربری تبدیل شدند و این فضاها زیر کنسرت هال قرار گرفته‌اند. اتاقی هم به نام اتاق آتزون است که محل اجرای کوچک چند منظوره است و ۲۱۰ نفر ظرفیت دارد. پلکان ورودی بنا هم فضای انعطاف‌پذیری است که از این فضا می‌توان برای اجرای وقایع اجتماعی و فضای باز بزرگ استفاده کرد. سرسرای بزرگ شمالی و سالن پذیرش دید مناسبی به اقیانوس دارند که برای مراسم عروسی و یادبود و… استفاده می‌شود. نکته بسیار جالب این است که تمام سن‌ها قابل چرخش هستند. در این بنا از ۶۴۵ کیلومتر سیم استفاده شده‌است. مصرف برق آن معادل تأمین برق شهری ۲۵ هزارنفری است که توسط ۱۲۰ بخش توزیع تأمین می‌شود. ۲۶ دستگاه تهویه مطبوع دارد که بیش از ۲۸۵۰۰ مترمکعب هوا را با سرعت ۱۹٫۵ کیلومتر در ساعت در داخل کانال‌ها می‌دمد.

ساختمان اپرای سیدنی به دلیل آکوستیک قوی آن ؛ که امواج صوتی را در کمتر از 2 ثانیه مستهلک می کند ؛ شهرت دارد.اپرای سیدنی یک نمونه کامل از معماری تندیس گرایی با فرم آلی می باشد و دانشجویان  رشته معماری در استرالیا ممکن به دفعات از این ساختمان و نحوه اجرا این سازه تندیس گرا از استادید خود شنیده باشند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *