لوگو
با مجوز وزارت علوم
تنها نماینده IGEC در ایران
Search
Close this search box.
Search

هزینه تحصیل در استرالیا

هزینه زندگی در استرالیا

هزینه تحصیل در استرالیا: امروزه بسیاری از افراد علاقه دارند که به برای پیشرفت بیشتر خودشان در کشور های خارجی تحصیل کنند و استرالیا نیز یکی از مشهور ترین کشور ها برای تحصیل و زندگی می باشد. بسیاری از جوانان ایرانی علاقه دارند تا تحصیلات خود را در این کشور بگذرانند. برای همین میزان اعزام دانشجو در این سال ها به استرالیا بسیار بیشتر شده است و بسیاری از افراد دوست دارند که در این کشور تحصیل کنند. اما آیا تا به حال به هزینه هایی که باید داشته باشید تا بتوانید در این کشور زندگی کنید و تحصیل کنید، فکر کرده اید، در ادامه این مطلب در سایت موسسه اعزام دانشجو راد تلاش داریم تا شما را با هزینه های مختلف تحصیل در استرالیا آشنا کنیم.

 

خلاصه هزینه تحصیل در استرالیا

برای یک دانشجو شامل شهریه، بیمه دانشجویی، خوابگاه و … می باشد. هزینه تحصیل در استرالیا تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • رشته تحصیلی: یکی از هزینه هایی که حتما باید در نظر بگیرید هزینه رشته ایست که علاقه به تحصیل در آن را دارید. برای مثال بالاترین هزینه تحصیل در استرالیا مربوط به رشته ها  را رشته پزشکی و دندانپزشکی دارد که حدود سالی 75 تا 80 هزار دلار است.
  • مدت تحصیل: مسلما هر چه میزان زمان تحصیل شما در استرالیا بیشتر باشد هزینه های شما نیز بیشتر می شود. اگر برای کارشناسی ارشد و دکتری نیز ادامه دهید، هزینه های شما نیز بیشتر می شوید.
  • دانشگاه مقصد: از دیگر نکات مهم در هزینه های شما در استرالیا می توان به دانشگاهی که انتخاب کرده اید اشاره کرد. مثلا شهریه دانشگاه های ممتاز و گروه هشت نسبت به سایر دانشگاه ها بیشتر است برای مثال هزینه تحصیل در رشته مهندسی در دانشگاه های گروه هشت سالانه 38 تا 43 هزار دلار استرالیاست در حالی که در سایر دانشگاه ها حدود 35 هزار دلار استرالیا می باشد.
  • ایالت محل تحصیل: هزینه زندگی از یک ایالت به ایالت دیگر کمی متفاوت است. حتی در مناطق مختلف یک ایالت نیز این تفاوت وجود دارد. برای مثال هزینه های زندگی درسیدنی بیشتر و در آدلاید کمتر است.
  • الگوی زندگی: نوع خوابگاه، نوع پوشاک، تغذیه، تفریح و … در میزان هزینه زندگی تاثیر بسیار زیادی دارد.
  • مجرد یا متاهل بودن
  • هزینه های جانبی مانند دوره زبان: اگر دانشجو نمره لازم برای اخذ پذیرش کامل را نیاورد باید یک دوره زبان در استرالیا بگذراند که این خود هزینه خواهد داشت.

در صورت نیاز به مشاوره برای اعزام حتما با ما تماس بگیرید.

 

شهریه دانشگاه

هزینه تحصیل در استرالیا در مقاطع مختلف متفاوت است. شهریه مدارس ابتدایی دولتی سالانه 8000 دلار استرالیا می باشد. شهریه دبیرستان های دولتی قبل از سال ده دبیرستان سالانه 17000 دلار استرالیا و برای سال یازده و دوازده سالانه 20000 دلاراسترالیا ست.

شهریه دانشگاه ها بسته به نوع رشته و دانشگاه بین 35000 تا 44000 دلاراسترالیاست. البته در مورد پزشکی و دندانپزشکی این مبلغ بین 75 تا 80 هزار دلار استرالیا می باشد. رشته های علوم انسانی معمولا ارزانتر و بین 30 هزار تا 38هزار دلار استرالیا در سال است و  رشته های هنر، معماری و مهندسی بین 35 هزار تا 44 هزار دلار می باشد.

برای دانشجویان بین المللی داشتن نمره زبان یکی از لازمه های تحصیل در استرالیا می باشد. ممکن است بنا به دلایلی دانشجویان نتوانند نمره مورد نظر دانشگاه را بگیرند در این صورت پذیرش مشروط دریافت می کنند و باید دوره های زبان دانشگاه را بگذرانند که هزینه آن هفته ایی 300$ تا 400$ دلار استرالیاست.

اگر تصمیم به تحصیل در استرالیا گرفته اید باید شهریه هر ترم را قبل از شروع ترم پرداخت کنید. علاوه بر این برخی موسسات آموزشی هزینه های دیگری مثل : کتابخانه، آزمایشگاه، امکانات ورزشی و گردشگری و غیره نیز دریافت می کنند.

 

بیمه دانشجویی

مطمئنا هزینه بیمه دانشجویی در استرالیا نیز بخشی از هزینه تحصیل در استرالیا می باشد. شرکتهای معروف بیمه و مورد تایید اداره کوچ استرالیا عبارتند از:

  • nib
  • Bupa
  • Allianz
  • Medibank

تمامی این شرکت ها بیمه با پوشش های درمانی متنوع ارائه می دهند اما آنچه برای ویزای دانشجویی کفایت می کند بیمه استاندارد است. این بیمه ویزیت پزشک، دارو و هزینه های بیمارستان را طبق تعرفه بیمه پوشش می دهد. هزینه های مانند مراقبت های دوران بارداری، زایمان، دندانپزشکی، عینک، جراحی های زیبایی و … شامل بیمه استاندارد نیست.

قدر مسلم قیمت بیمه در شرکت های مختلف با هم متفاوت است:

  • دانشجو مجرد سالی 500 تا 650 دلار استرالیا
  • دانشجو متاهل سالی 2900 تا 3900 دلار استرالیا
  • دانشجویی که همسر و فرزند دارد سالی 5200 تا 6300 دلار استرالیا

 

 

هزینه خوراک

به طور متوسط هزینه خوراک بین 100 تا 150 دلار استرالیاست.

 

هزینه خوراک در استرالیا
هزینه خوراک در استرالیا

هزینه های خوابگاه

قدر مسلم هزینه محل اقامت و خوابگاه های دانشجویی در استرالیا را نمی توان به عنوان بخشی از هزینه تحصیل در استرالیا به حساب نیاورد. هزینه خوابگاه های دانشگاه بین 270 تا 370 دلار استرلیا در هفته است و این بستگی به نوع خوابگاه و دانشگاه دارد. زندگی با خانواده استرالیایی یا homestay بسته به اینکه با غذا باشد یا بدون غذا ازهفته ایی 250 تا 350 دلار استرالیاست.

اجاره شخصی نیز بستگی به نوع ساختمان، منطفه و شهر محل اقامت دارد به طور مثال یک آپارتمان یک خوابه از هفته ایی 250 تا 400 دلار استرالیاست. البته دانشجویان معمولا دو یا سه نفر با هم یک محل را اجاره می کنند تا هزینه اجاره بین آنها تقسیم شود.

 

هزینه وسیله نقلیه

وضعیت وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و قطار درون شهری در استرالیا بسیار خوب و هزینه آن نیز مقرون به صرفه است. بسته به مسافت جا به جایی بین یک تا سه دلار هزینه دارد. البته دانشجویان می توانند از کارتهای مخصوص با تخفیف ویژه دانشجویی استفاده کنند.

 

هزینه تلفن و اینترنت در استرالیا
هزینه تلفن و اینترنت در استرالیا

تلفن و اینترنت

دانشجویان اغلب برای مطالعه و امور درسی خود از اینترنت دانشگاه استفاده می کنند و برای گوشی همراه نیز معمولا از سیم کارت های Prepaid استفاده می شود.

این سیم کارتها به صورت شارژی است و شرکتهای مختلف مثل Lebara, Vodafone, Optus, Hello mobile, TPG پلان های متنوع با قیمتهای متفاوت ارائه می دهند. برای مثال پلنی با تعداد نا محدود تماس تلفن و پیامک داخل کشوری همراه با 5 گیگ اینترنت ماهانه حدود 30 دلار استرالیا در ماه می باشد.

 

گاز و برق

درصورتی که محل اقامت تان اجاره شخصی باشد هزینه گاز و برق مصرفی نیز با شماست که تقریبا ماهی 150 دلار استرالیا می شود.

 

ورزش و تفریحات

برخی امکانات ورزشی – تفریحی در دانشگاه ها برای دانشجویان به صورت رایگان یا با هزینه بسیار اندک وجود دارد مانند سالن های ورزشی، استخر و …

هزینه بلیت سینما حدود 18 تا 20 دلاراست. هزینه رستوران بسته به نوع آن متفاوت است:

غذاهای فست فود از 3 تا 15 دلار است. به دلیل چند فرهنگی بودن استرالیا شما به راحتی می توانید غذاهای متنوع با قیمتهای مناسب از 5 تا 15 دلار در رستوران های معمولی پیدا کنید. هزینه رستوران های خوب نیز نفری 30 تا 50 دلار و رستورانهای ممتاز تا نفری 100 دلار است.

 

هزینه تفریحات در استرالیا
هزینه تفریحات در استرالیا

حداقل هزینه زندگی در استرالیا

حداقل هزینه زندگی طبق محاسبات اداره کوچ استرالیا برای تایید حمایت مالی جهت صدور ویزای دانشجویی به شرح زیر است:

  • دانشجو: 25 هزار دلار هزینه زندگی دراسترالیا برای یک سال
  • همسر دانشجو: 9 هزار دلار هزینه زندگی دراسترالیا برای یک سال
  • فرزند دانشجو: 4 هزار دلار هزینه زندگی دراسترالیا برای یک سال

با وجود اینکه استرالیا یکی از بالاترین استانداردهای سطح زندگی را دارد، زندگی در استرالیا هنوز به صرفه است و برای دانشجویان بین المللی معمولا حدود 300 دلار در هفته می شود که بسته به نحوه زندگی و محل زندگی این مبلغ کمی متفاوت است.

اجازه کار با ویزای دانشجویی استرالیا به مدت 20 ساعت در هفته در طول مدت تحصیل این امکان را به دانشجویان می دهد که بتوانند مقداری از هزینه تحصیل در استرالیا را پوشش دهند. البته ناگفته نماند که وجود بورس های مختلف تحصیلی در مقاطع کارشناسی، ارشد، ارشد تحقیقاتی و دکتری نیز کمک بسیار خوبی به دانشجویان ممتاز است. شما می توانید در مقاله «هزینه های زندگی در استرالیا» اطلاعات بیشتری درباره هزینه های خاص زندگی در استرالیا کسب کنید.

مقایسه هزینه زندگی در استرالیا و کشور های دیگر
مقایسه هزینه زندگی در استرالیا و کشور های دیگر

 

مقایسه هزینه تحصیل در استرالیا با آمریکا، کانادا و نیوزیلند

هزینه تحصیل در استرالیا و نیوزلند در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حدودا یکسان می باشد اما هزینه تحصیل در مقطع دکتری در نیوزیلند خیلی پایین تر و حدود سالانه 5000 دلار نیوزلند است. در واقع دولت نیوزیلند به نوعی بورس تحصیلی برای این مقطع قائل شده است. هزینه تحصیل در کانادا نیزدر مقایسه با هزینه تحصیل در استرالیا و آمریکا کمی پایین تر است.

مقایسه هزینه تحصیل در استرالیا با کشور آمریکا کمی مشکل است زیرا هزینه ها در امریکا با تنوع زیاد در سبک زندگی، محدوده و بافت شهری ایالت های مختلفش بسیار متفاوت است.

در مجموع هزینه تحصیل در استرالیا با توجه به کیفیت زندگی و استانداردهای آموزشی بالای دانشگاه های آن معقولی است و همین امر باعث می شود دانشجویان بسیاری استرالیا را مقصد خود قرار دهند.

1 دیدگاه دربارهٔ «هزینه تحصیل در استرالیا»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *