لوگو
با مجوز وزارت علوم
تنها نماینده IGEC در ایران
Search
Close this search box.
Search

استرالیا به باشگاه پرتاب کنندگان فضاپیما های تجاری پیوست

فضاپیما های تجاری

نخستین پرتاب تجاری موشک استرالیا سال جاری از جنوب این کشور انجام می‌شود.

استرالیا در سال جاری عملیات پرتاب تجاری یک موشک را برای شرکتی تایوانی انجام می دهد. این نخستین عملیات پرتاب تجاری موشک به فضا است.

TiSPACE – اولین شرکت فضایی خصوصی تایوان – در ابتدا برای آزمایش موشک خود در داخل کشور برنامه ریزی کرده بود ، اما طبق گزارشات با عدم موافقت برای سایت پرتاب تایوانی مواجه شد. با کمک شرکت South Launch در ماه جولای در میان مخالفت گروه های حفاظتی مجوز تأسیسات برای سایت پرتاب Whalers Way را  در استارلیا دریافت کرد. این شرکت در ماه مارس مجوز سایت مشابهی برای محدوده آزمایش Koonibba خود دریافت کرد.

شرکت فضایی «ساترن لانچ» از دولت فدرال استارلیا  اجازه پرتاب یک موشک تایوانی را دریافت کرده است. این موشک Hapith I نام دارد و در شرکت تایوانیTiSPACE ساخته شده است.

سخنگوی شرکت ساترن لانچ در این باره می‌گوید: ما مشغول همکاری با سازمان‌های دولتی از جمله سازمان فضایی استرالیا، TiSPACE و دیگر بخش‌ها در خصوص زمانبندی پرواز هستیم.

Hapith I با ۱۰ متر ارتفاع به طور آزمایشی به فضا پرتاب می‌شود. طی این عملیات موشک به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری زمین می‌رود اما وارد مدار زمین نمی‌شود و در اقیانوس فرود می‌آید. علاوه بر آن این وسیله پرتاب تایوانی دارای دو بخش است. در این آزمایش سیستم‌های پیشرانه، راهنمایی و جمع آوری اطلاعات آزمایش می‌شوند.

در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش، Hapith I برای ارسال ماهواره‌هایی با حداکثر وزن ۳۹۰ کیلوگرم به ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری زمین به کار می‌رود.

آلیس گورمن ، دانشیار دانشگاه فلیندرز ، گفت که این اعلامیه واقعاً گامی مهم برای صنعت فضایی تجاری استرالیا است. و در واقع قدم اول در ورود استرالیا به باشگاه پرتاب کنندگان فضاپیماهای تجاری است ، ولی باید در تاثیرات محیط زیستی بسیار جدیدی و محتاط بود گورمن گفت که زبال های  فضایی با توجه به افزایش اپراتورهای فضایی تجاری در سطح جهان یک نگرانی است. “آژانس فضایی استرالیا بر همه این موارد نظارت دارد و من فکر می کنم ما می توانیم مطمئن باشیم که اپراتورهای محلی ما مسئولانه رفتار خواهند کرد.”

کریستین پورتر ، وزیر صنعت ، علم و فناوری دولت فدرال استرالیا ، روز دوشنبه تصویب قانون را اعلام کرد. وی گفت: “این یک نتیجه مهم در ایجاد قابلیت پرتاب تجاری استرالیا و نشان دادن آنچه کشور ما می تواند با تکیه بر سیستم آموزش استرالیا به بخش فضایی بین المللی ارائه دهد ، است.”

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *